Monday, March 11, 2019

Choices, Prejudices, Castes Across Cultures, Targeting Easy Victims

Quoted from the post referred:-


"" हमारे शब्द ही हमारे कर्म है "

महाभारत के युद्ध के बाद -

18 दिन के युद्ध ने द्रोपदी की उम्र को 80 वर्ष जैसा कर दिया था. शारीरिक रूप से भी और मानसिक रूप से भी. उसकी आंखे मानो किसी खड्डे में धंस गई थी. उनके नीचे के काले घेरों ने उसके रक्ताभ कपोलों को भी अपनी सीमा में ले लिया था. श्याम वर्ण और अधिक काला हो गया था. युद्ध से पूर्व प्रतिशोध की ज्वाला ने जलाया था और युद्ध के उपरांत पश्चाताप की आग तपा रही थी. ना कुछ समझने की क्षमता बची थी ना सोचने की. कुरूक्षेत्र मेें चारों तरफ लाशों के ढेर थे. जिनके दाह संस्कार के लिए न लोग उपलब्ध थे न साधन. शहर में चारों तरफ विधवाओं का बाहुल्य था. पुरुष इक्का-दुक्का ही दिखाई पड़ता था. अनाथ बच्चे घूमते दिखाई पड़ते थे. और उन सबकी वह महारानी द्रौपदी हस्तिनापुर केे महल मेंं निश्चेष्ट बैठी हुई शूूूून्य को ताक रही थी.
तभी कृष्ण कक्ष में प्रवेश करते हैं ! " महारानी द्रौपदी की जय हो ". द्रौपदी कृष्ण को देखते ही दौड़कर उनसे लिपट जाती है. कृष्ण उसके सर को सहलातेे रहते हैं और रोने देते हैं .थोड़ी देर में उसे खुद से अलग करके समीप के पलंग पर बिठा देते हैं.

द्रोपदी :- " यह क्या हो गया सखा. ऐसा तो मैंने नहीं सोचा था ".

कृष्ण :- " नियति बहुत क्रूर होती है पांचाली ! वह हमारे सोचने के अनुरूप नहीं चलती. हमारे कर्मों को परिणामों में बदल देती है. तुम प्रतिशोध लेना चाहती थी और तुम सफल हुई द्रौपदी ! तुम्हारा प्रतिशोध पूरा हुआ . सिर्फ दुर्योधन और दुशासन ही नहीं सारे कौरव समाप्त हो गए तुम्हें तो प्रसन्न होना चाहिए !"

द्रोपदी :- " सखा तुम मेरे घावों को सहलाने आए हो या उन पर नमक छिड़कने के लिए !"

कृष्ण :- " नहीं द्रौपदी मैं तो तुम्हें वास्तविकता से अवगत कराने के लिए आया हूं. हमारे कर्मों के परिणाम को हम दूर तक नहीं देख पाते हैं. और जब वे समक्ष होते हैं तो हमारे हाथ मेें कुछ नहीं रहता."

द्रोपदी :- तो क्या इस युद्ध के लिए पूर्ण रूप से मैं ही उत्तरदायी हूं भगवन ?

कृष्ण :- नहीं द्रौपदी तुम स्वयं को इतना महत्वपूर्ण मत समझो. लेकिन तुम अपने कर्मों में थोड़ी सी भी दूरदर्शिता रखती तो स्वयं इतना कष्ट कभी नहीं पाती.

द्रोपदी :- मैं क्या कर सकती थी भगवन ?

कृष्ण :- जब तुम्हारा स्वयंबर हुआ तब तुम कर्ण को अपमानित नहीं करती और उसे प्रतियोगिता में भाग लेने का एक अवसर देती तो शायद परिणाम कुछ और होते ! इसके बाद जब कुंती ने तुम्हें पांच पतियों की पत्नी बनने का आदेश दिया तब तुम उसे स्वीकार नहीं करती तो भी परिणाम कुछ और होते. और उसके बाद तुमने अपने महल में दुर्योधन को अपमानित किया वह नहीं करती तो तुम्हारा चीर हरण नहीं होता तब भी शायद परिस्थितियां कुछ और होती.

हमारे शब्द भी हमारे कर्म होते हैं द्रोपदी ! और हमें अपने हर शब्द को बोलने से पहले तोलना बहुत जरूरी होता है अन्यथा उसके दुष्परिणाम सिर्फ स्वयं को ही नहीं अपने पूरे परिवेश को दुखी करते रहते हैं.

अब तुम हस्तिनापुर की महारानी हो और इस समय हस्तिनापुर बहुत कष्ट में है. तुम्हें महाराज युधिष्ठिर की निराशा को समाप्त करके उन्हें गतिशील करना होगा. हस्तिनापुर के पुनरुद्धार का कार्य तीव्र गति से करना होगा. उठो और अपने कर्म करने लग जाओ. यही प्रकृति का संकेत है.

हमें कुछ कहते वक्त अपने शब्दों का चयन होशियारी और समझदारी से करना चाहिये.
साथ ही इस बात का अनुमान भी हमें होना चाहिए कि उसका परिणाम क्या निकलेगा. अगर हम यह अनुमान लगाने में सक्षम होंगे, तो हम आसानी से विचार कर सकते है कि हमें क्या बोलना चाहिए और क्या नहीं बोलना चाहिए.

बोलने की कला और व्यवहार कुशलता के बगैर प्रतिभा हमेशा हमारे काम नहीं आ सकती. शब्दों से हमारा नजरिया झलकता है. शब्द दिलों को जोड़ सकते है, तो हमारी भावनाओ को चोट भी पहुंचा सकते है और रिश्तों में दरार भी पैदा कर सकते है. सोच कर बोले, न की बोल के सोचे. समझदारी और बेवकूफी में यही बड़ा फर्क है."



Easy to blame her, as usual, isn't it! What usual nonsense of those that find inexpensive solutions, targeting victims! Any low blows will do, including blaming her for obeying her mother in law, while still a bride! If she had not, she'd be in a better position than her brothers in law, but the evil cousins would rule, and India would have that inheritance! Think before pointing at flaws in the greatest of works of the great Vedavyaasa!

Was Krishna, the great God personified, incapable of preventing it, IF he thought that should be prevented?

Might as well go agree with nazis who blame Jews, British and French for WWII, after all why were they opposing the great leader of Germans who are racially blue eyed blond which according to them proves superiority? Sounds crap? In what way were the villains of Mahaabhaarata different from nazis, or rapist murderers before or after, except possibly the colouring?

Divine finds a way to destroy evil, and if Paanchaalie's beauty and pride was the way, thank heavens on knees for India being not descended from those that tried to take away her saree in court!

There is a reason the Divine is worshipped in Kaalie form in India. Not understanding it and going blindly assuming a political leader was the ultimate just because the party gave him demigod status and seeks to impose it to the exclusion of all thought, reduces India to colonial slave ready status.

It's not too difficult to see that the root of the mess is the person that the story began with, the nature, the character that Shantanu was, his Prakrti (r is enough to denote the vowel in Sanskrt). Funny, his name is now universally distorted to Shaantanu, in show business anyway (and presumably because the writers there aren't familiar with Sanskrit), but that's incorrect and hugely misleading - he is far from at peace in his physical or vital.

He has the unimaginably great fortune to marry the beautiful Goddess Gangaa and can't keep the one promise she asked in condition, to never question her. Then he pines for the other woman whose father demands everything for his grandchildren, and the son of the Goddess Gangaa is enslaved to serve the throne for life, root of every ill thereafter!

Hidden parable there in plain sight, about human folly of being unable to sustain heights of association with Gods and Goddesses,  sons of heaven's entities being forced to work for those that don't deserve it, and finally the battle needed to right the wrongs that couldn't be solved by talks!


Responding to a comment below the original fb post on a friend's page by
Upendra Vaidya "एक जनमान्यता के अनुसार द्रौपदी स्वयंवर मे श्रीकृष्ण द्वारा दिये संकेतानुसार ही द्रौपदी ने क्षत्रिय न होने के कारण कर्ण को स्वयंवर से बाहर करा दिया था"

That was what she said, not that he was a non Kshatriya but that he was son of a driver.

What was true is she had seen the man she fell in love with and hoped to marry, and so she cut out the possible win of someone before her chosen had a chance.

She loved Arjuna at first sight, with no clue to his identity.

Mahaabhaarata is not merely the greatest epic but is littered with incidents that show reality of India, which is distorted by colonial regimes that identify India with caste.

Fact is Indian caste system is superior to other, non Indian caste systems.

Other caste systems were in fact based on birth, not Indian, which was classification of work.

Other caste systems, whether Europe or elsewhere, have always been about wealth, power, race, gender, titles, skin colour, physical attributes and such stuff.

They won't call it caste now, but that word is not Indian, and was not invented by Anglo-Saxons just for India. See Mill On The Floss. Poor had different church to attend.

Recall Michael Faraday. He wasnt allowed to join Royal  Society because he was son of a smith.

And as to the other colonial regimes of yore, if you aren't of the "right" faith you don't count. Killing you is a guarantee of heaven. But even within the faith, one race is superior to others, and only one tribe can rule, even if it's rulers of a nation of another race.

https://www.facebook.com/uranade/posts/10217908166122532